اگه به نیکسون رأی بدین
دیگه نمیتونین برینین
چون سولاخ کونتون
توی واشنگتونه
آلن گینزبرگ | گرافیتی در تتون ویلیج» | از مجموعهی Mostly Sitting Haiku
گذشته از تجربههای شخصی ذن بویسم، گینزبرگ از تکنیکهای هایکو در شعر استفاده فراوانی برده است. چیزی که خود آن را «شوک مردمک چشم» مینامد. چیزی که باعث میشود، به هنگام خواندن شعر نگاه خواننده را «بگیرد» و مکث کند. دو تصویر متضادی که در هایکوهای ژاپنی دیده میشود، معمولاً یکی نرم و دیگری سخت، یکی سرد و دیگری گرم، یکی سیاه و دیگری سفید. نمونهی چنین تصویرسازیهایی در اشعار او فراوان به چشم میخورد. مثالی که خود گینزبرگ ذکر میکند، «جعبه موسیقی هیدروژنی» در شعر زوزه است. مشابه این تأثیر را گینزبرگ در نقاشیهای سزان و به ویژه کنتراست رنگها در آثار او یافته بود.