سرکشی واقعیت | هرمان د کونینک

سرکشی واقعیت | هرمان د کونینک


واقعیت برای حاکمان تهدیدکننده است و من این اندیشه را دلگرم‌کننده می‌دانم. واقعیت سرکش است. برنامه‌های سیاسی تا آنجایی که بتوانند سعی می‌کنند واقعیت را پنهان کنند. فیلسوفانِ آرام هم همین طور. اما گاهی واقعیت با این موضوع می‌جنگد. همین مسئله در نظریه‌های ادبی هم صدق می‌کند. این نظریه‌ها سرکش نیستند. نظریه‌ها دست‌کم یک جنبه از واقعیت را در نظر می‌گیرند. آن‌ها یک جنبه را عمومی می‌کنند تا بتوانند با نظریه‌ی قبلی بجنگند. بهترین راه مقابله با نظریه‌ها این است که واقعیت تمام و کمال را آزاد کنی. واقعیت تمام و کمال چیست؟ هر چیزی که بتوانی فکرش را بکنی. اما واقعیت تمام و کمال آن‌قدر زیاد است که نمی‌شود از آن استفاده کرد. به همین دلیل یک نظریه جدید راحت‌تر است. اما در نهایت این واقعیت است که باید نظریه‌های جدید را امتحان کند. همان‌گونه که ملّتی حاکمش را امتحان می‌کند. و این نظریه‌ها بعد از گذر سال‌ها به دور انداخته می‌شوند.
به نظر من اگر دقت کنیم می‌بینیم که همه‌ی جریان‌های هنری از دل واقعیت بیرون آمده‌اند و نه از نظریه‌ها. شعر تجربه‌گرا بیشتر از آنکه از نظریه‌های ادبیات نشأت گرفته باشد از جنگ جهانی دوم نشأت گرفته است. چگونه می‌توان بعد از آشویتس شعر سرود؟ در هر صورت نه مثل پیش از آشویتس. شاید بخواهی همه‌ی دستور زبان را با خاک یکی کنی. همان‌گونه که چندین سال قبل شهرها با خاک یکی شده‌اند.
به همین دلیل فکر می‌کنم که پست‌مدرنیسم بیشتر از آنکه از نوشته‌های دریدا تأثیر گرفته باشد از کابل‌های تلویزیون تأثیر گرفته است. از افراط در اطلاع‌رسانی‌ای که دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند از آن استفاده کند. جهان ما جهانی تکه‌تکه است. بمبی بخش‌کننده، واقعیت را از هم جدا کرده است. فکر می‌کنم این حق هنرمند است که جهان را تکه‌تکه تصویر کند اما آگاه هم هستم که مُد است و در زمان خودش نظریه‌ی دیگری با آن به جنگ برخواهد خاست.

 


درباره‌ی مودب میرعلایی

مؤدب میرعلایی، شاعر و مترجم، متولد ۱۳۴۶ است. ادبیات فارسی و سپس فرهنگ و زبان‌های باستان خوانده است. در هلند تعلیم و تربیت خوانده و به عنوان مددکار اجتماعی مشغول به کار است. وی سال‌های بسیار است که آثار شاعران مدرن هلند و بلژیک را ترجمه می‌کند. از او کتابی با عنوان «اکفراسیس» در نشر چشمه منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.